La part invisible

La part invisible The unseen part

Par Catherine Roudé.
Les groupes Medvedkine, ou les premiers pas d’une historienne du cinéma.

By Catherine Roudé.
The Medvedkine groups; the first steps of a film historian

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Doctorante en histoire du cinéma à l’université Paris 1 Panthéon Sorbonne, Catherine Roudé explore un moment de grâce de l’histoire du cinéma militant : la naissance, sous la houlette de Chris Marker, des groupes Medvedkine ouvriers-cinéastes à Sochaux et Besançon en 1968, prolongés par l’activité des coopératives de production Slon puis Iskra. D’où il ressort qu’une enquête d’histoire contemporaine et la fabrication d’un film ont plus d’un point commun.

Catherine Roudé is a PhD candidate in history of film at Paris 1 Panthéon Sorbonne. She is exploring a moment of grace of French activist cinema: the creation of Besançon and Sochaux factory workers’ cinema collectives in 1968, under the tutelage of Chris Marker. Her work also covers how these collectives’ initial work was carried on by the Slon and Iskra production companies. It also shows how much contemporary history research and movie making have in common.